Hur man etablerar ett nytt skovarumärke – vår historia

TOKU startade med en önskan att tillverka skor som inte bara ser bra ut utan även känns härliga på fötterna. Något som var ännu viktigare för oss var att veta var skorna tillverkas och av vem. Skor skulle vara lokalt och etiskt tillverkade, av de bästa möjliga materialen och med ren och tidlös design så att kunderna skulle kunna använda dem i många år. Trots våra långa traditioner inom skotillverkning var utarbetandet av högmodern design något nytt för oss. För ett nytt skovarumärke behövde vi nytt blod, nya idéer och hjälp utifrån.

toku shoes test group

Testgruppen

2016 valdes vårt företag ut för att delta i ett program av Estlands stiftelse för företagsutveckling som hette ”Design Bulldozer” och samfinansierades av Europeiska regionala utvecklingsfonden. Med hjälp av programmet samlade vi ihop en testgrupp av individer som skulle representera vår målgrupp. Vi frågade dem: vad saknas på marknaden? Vilket slags skor skulle du vilja se på hyllorna? Var skulle du helst köpa ett par skor? Vad är viktigt för dig som kund? 10 månader av hjärnstormar, konceptarbete och utarbetande av det nya skomärket startade just där.

Arbetet med skoprototyper

Ett team av tre fräscha läderkonstnärer – Lisette-Maria Puhalainen, Kristiina Nurk och Piibe Tomp – kom till vår fabrik i Võru för en säsong för att utarbeta de första prototyperna. Att gå från läderkonst till skomakeri var en spännande utmaning som inte alla kan klara. Läderkonstnärer som samarbetade med skomakare med flera årtiondens erfarenhet gav fabrikens vardag ett nytt perspektiv och spänning.

Olika designlösningar

Ett nytt varumärke innebär ändlösa möjligheter! Vilka ska man välja? Vi beslutade att föredra det minimalistiska, praktiska och bekväma (se vår första fotosession med våra första prototyper). Design avgörs även till en viss del av tekniska möjligheter: på vår fabrik framställs alla skor för hand så formgivaren och skomakarna behöver samverka för att utarbeta en modell som kan serietillverkas.

prototyping shoes
drawing shoes

Ska vi göra det? Är det ett nytt skomärke nu?

När testgruppen hade provat våra skor beslutade vi att TOKU var ett varumärke som skulle bli verklighet! Vi anlitade en av formgivarna – Piibe Tomp – som tog alla första versioner och omvandlade dem till verkliga skor, utarbetade nya modeller och är nu en ledande kraft för varumärket TOKU: hon kommer med nya designlösningar och innovationer och är den kreativa hjärnan bakom TOKU. TOKU lanserades 2017 och vi utarbetade – förutom skor – även vårt varumärkesnamn, logo, och visuella identitet. Bakom allt detta låg Helene Vetik från Hmmm Creative Studio som under sitt första arbetsår med oss vann två priser för TOKU och blev årets designer.

We improve by walking together

Även om vi skulle vilja vara det så kan vi inte bli det hållbara varumärket nummer ett över natten. Men just detta är vår mission – att bli bäst för dina fötter och bäst för vår planet! Just därför är vi jättetacksamma för all återkoppling från dig om våra skor. Eftersom vi lyssnar till dig och vi agerar.

Bli en del av förändringen, hör av dig till oss! #tokushoes