Intervju med skaparen av en ny estnisk klassiker: Piibe Tomp

Juryn för Estniska designpriset beskrev varumärket Toku med storslagna ord som: en ny estnisk klassiker. Piibe Tomp, designern för varumärket Toku, har under de två senaste åren arbetat med utarbetande och design av skor. Hon kom in i skovärlden när hon hamnade i testgruppen i början av Toku-projektet. Hon valde skovärlden och estnisk design på allvar när hon bestämde sig för att flytta från Estlands huvudstad till småstaden Võru i andra änden av landet, där tillverkning av Toku höll på att gå av stapeln. Piibes hårda arbete har länge fått erkännande men den 14 september 2018 fick hon Ung designer-priset 2018 – ett pris som ges ut vartannat år och som är högt uppskattat i designbranschen.

Photo: Aron Urb

Piibe, du har fått ett av de högst ansedda priserna inom estnisk design. Hur hände det? Berätta oss din historia – hur blev du designer överhuvudtaget?

När jag började mina studier hade jag ingen konkret vision om vilket slags konstnär jag helst skulle bli. Allt jag visste var att jag ville arbeta med läder. Jag började tycka om att skapa skor efter vår första kurs i skodesign.

Varför läder?

Kanske för att läder är ett tidlöst, hållbart, högkvalitativt material. Jag kommer ihåg att jag aldrig köpte mig en läderväska från någon affär eftersom jag fix idé: en gång skulle jag skapa en egen läderväska. Men just nu skulle jag inte påstå att jag vill BARA arbeta med läder. Det finns en hel del alternativ, många nya spännande material. Men läder kommer alltid att förbli i mitt hjärta eftersom det ledde mig till mitt nuvarande yrke.

Hur kom du att designa åt Toku?

Designchefen för Toku – Maarja Mõtus som nu leder produktdesignfakulteten vid Estlands konstakademi – bjöd in mig till en intervju om projektet. 3 formgivare valdes ut – jag, Kristiina Nurk, Lisette-Maria Puhalainen. Projektet varade i ca 9 månader och resultatet skulle bli en enda designskomodell för en skofabrik. Men en sko blev till ett varumärke med en hel skoserie. Antagligen eftersom det fanns utrymme på marknaden. Och vi var där för att fylla det. När projektet blev klart erbjöd fabriken mig ett jobb som fabrikens designer, ledaren för varumärket Toku. Jag tror jag blev anställd eftersom jag var på rätt plats: på väg att bli färdig med mina studier, beredd på att flytta till Võru, utan eget varumärke; och jag var snabb och produktiv.

Estonian Design Awards Piibe Tomp
Photo: Aron Urb
Photo: Aron Urb

Minns du dina första tankar när du började arbeta med varumärket Toku?

Jag tror min första tanke var att jag aldrig mer skulle få en sådan chans och att jag måste anta utmaningen.

Vad var dina första tankar när din första sko blev klar?

Min första sko var egentligen inte någon Toku-sko. Det var en sko jag gjorde i universitetet, på en av våra skomakerikurser med Kaspar Paas. Jag måste säga att jag kände mig ganska förundrad och samtidigt mäktig när jag hade skapat en sko. Observera att jag säger bara EN sko. Den andra i paret blev aldrig till. Det är inte lätt att göra en 100% handgjord sko.

Vilken skomodell av Toku var din första?

Den första modellen jag gjorde för Toku var Tokyo. Det är fortfarande min favorit. Jag känner att Tokyo är det som definierar hjärtat av Toku – minimalistisk, spännande, vågad. Jag kan definitivt se den modellen som en estnisk designklassiker.

Photo: Aron Urb
Photo: Aron Urb

Vad tycker du om Toku förra året vs i år?

Det är kanske svårt att se på avstånd men jag tycker att skillnaden mellan kollektionerna för 2017 respektive 2018 är enorm. Djävulen sitter i detaljerna. Vi är något av en start-up inom estnisk design så vi behöver hela tiden hålla oss uppdaterade om slutanvändaren – samla återkoppling så att vi kan fortsätta att bli bättre. Nu har vi till och med en slogan som uttrycker denna attityd: we improve by walking together. Under säsongerna av 2018 tog vi hänsyn till den minsta negativa återkoppling. T ex sa 2 av våra slutanvändare att deras tofflor hade fått hål i tådelen. Så vi justerade hela produktionsprocessen och tillsatte en liten detalj – ett tunt tygstycke mellan yttermaterial och foder. Vi vill verkligen tillverka skor som håller länge, och även om vi har ettusen nöjda kunder och två missnöjda – detta är inte bra nog för oss.

Jag är mycket mer nöjd med Toku-skorna i år och jag känner att jag har lärt mig mycket mer under tiden.

Vad är det som du gillar mest i att vara bakom varumärket Toku?

Människor som jag jobbar med. Kontinuerlig förbättring. Och – så roligt som det låter – psykologin.

Kommer det någon spännande nyhet inom det närmaste året eller två?

Javisst. Vi har en helt ny serie att lansera under 2019!